Som fastighetsägare och hyresvärd kan det ibland vara lite knepigt att hålla reda på sina skyldigheter. Ofta får man önskemål från hyresgästerna om att byta ut det ena och det andra. Men ligger verkligen allt ansvar för en lägenhet på hyresvärden? En säng som blivit gammal ska ju inte bytas ut, så om hyresgästerna köpt en kyl som går sönder efter några år, är det ens skyldighet som värd att byta ut den då?
Hyreslagarna är minst sagt snåriga, men som fastighetsägare och värd gör man rätt i att lära sig dem utantill, så att man inte hela tiden blir svaret skyldig i dialog med krävande hyresgäster. Japp, det tar vi hand om, eller nej, det ligger inte på vårt ansvar – tänk så lätt det skulle kunna vara!
Ta något så vardagligt som persiennerna till exempel, vem ansvarar för dem? Persienner är ju inget som hyresgästerna brukar installera själva, men om de gjort det, vad händer när de går sönder? Egentligen är det väl hyresvärdens ansvar att se till att det finns fungerande persienner i alla rum?
Faktum är att just persiennerna, enligt Hyresgästföreningen, är ett av de mest komplicerade och omdebatterade områdena i Stockholm när det gäller ansvarsfördelningen mellan värd och hyresgäst. De flesta värdar och hyresgäster i Stockholm har ingen aning om vad som gäller. Grundförutsättningen är dock denna: om hyresgästen själv installerat persiennerna eller till exempel köpt dem från den tidigare hyresgästen, då är det hyresgästens eget ansvar att byta ut eller reparera persiennerna. Om persiennerna däremot satt i fönstren när hyresgästen flyttade in, och om de sedan gått sönder trots att de inte använts onormalt, ja då är det värdens ansvar att sätta in nya persienner.
Dock ska man notera att persienner inte är en naturlig rättighet man har som hyresgäst. Om hyresgästen inte kan visa att boendekvaliteten försämrats på grund av att persiennerna gått sönder, då behöver du som värd inte byta ut dem. Men i ett rum där solen ligger på starkt, eller i ett sovrum, så är trasiga persienner naturligtvis besvärligt för hyresgästen, så då ska du byta ut persiennerna.
Som hyresvärd gäller det att oftare fria än fälla, och om en hyresgäst vill ha nya persienner för att de gamla gått sönder, byt ut dem bara utan att knota. Däremot kan en hyresgäst inte kräva att en lägenhet som inte har persienner ska utrustas med nya. Då räknas det nämligen som en standardförbättring, vilket ger dig som värd rätt att höja hyran. Vill hyresgästen ha persienner får denne då bekosta dem själv.
Mer om persienner: https://www.persiennstockholm.nu/