Ditt golv är slitet och du vil ha hjälp med golvslipning. Du tar in offerter från flera företag och väljer därefter ett företag som ska utföra jobbet. När sedan fakturan kommer är den på ett betydligt högre belopp än på offerten – Får de göra så?
Det kan låta självklart att det pris som framgår på en offert även ska vara vad hantverkaren fakturerar. Men det är inte alltid så. På Stockholm.se finns möjlighet för invånarna i Stockholm att skicka in konsumentfrågor. Varje månad publiceras ”Månadens konsumentfråga”. En av dessa handlar just om detta. Även om det i den aktuella frågan handlade om ett takbyte så är svaret samma. Det går alltså även att applicera på ett tillfälle då hantverkare har gjort golvslipning.
I grunden är det Konsumentköplagen som reglerar hur en offert ska utformas. Det står exempelvis att pris ska anges med moms om man säljer till privatperson. Företagaren har möjlighet att ange pris exklusive moms men då ska detta mycket tydligt framgå. Detta eftersom konsumenter betalar moms på varor och tjänster.
En golvslipning som skulle kosta 50.000 kr exklusive moms kostar 60.000 kronor, med moms. I vissa fall anger alltså företaget pris exklusive moms, detta om de främst har företagskunder då de enbart bokför kostnader exklusive moms.
I den fråga som presenterades på Stockholm.se handlade det om en familj i Stockholm som blivit upprörda över att hantverkaren lagt på moms på det pris som offerten gällde. Om detta var okej eller inte beror alltså på om det framgått med tydlighet eller inte på offerten att det var exklusive moms.
En annan fråga som togs upp var om priset fick bli högre om ”högre omkostnader” uppstått. Om offerten ger ett ”ungefärligt pris” så har hantverkarna rätten att ändra priset med upp till 15 procent.
Om vi utgår från samma golvslipning som ovan så kan de alltså höja priset från 60.000 kr inklusive moms till 69.000 kr. En ganska hög ändring som kan upplevas irriterande för konsumenten.
Dessutom har hantverkaren rätten att höja priset om det är på grund av ”nödvändiga tilläggsarbeten”. Det absolut vanligaste är att man först frågar kunden men om man akut behöver göra något så måste detta i så fall kunna bevisas vara nödvändigt.
Ytterligare ett tillfälle är om kostnaderna ökar på grund av kunden. När slipningen ska påbörjas kanske inte soffor och andra möbler har flyttats av kunden. Det måste då företaget göra mer jobb vilket kan innebära ett högre slutpris.
Har man enbart kommit överens om att jobbet ska utföras utan att ha något avtal säger lagen att priset ska vara ”skäligt”. Det är självklart en objektiv fråga men kan prövas hos ARN och i värsta fall i domstol om man anser att hantverkaren inte hållit sig inom dessa ramar.
Här kan du läsa mer om ett företag som utför säker golvslipning i Stockholm och som fakturerar som ni har bestämt.