Är du fastighetsägare är du säkert medveten om det ansvar du som fastighetsägare har för hyresgästernas säkerhet, tillgång till värme, vatten och sanitet. Eftersom en fastighetsägare har rätt att ta ut en skälig hyra som ska täcka vatten, värme och sanitet, liksom ventilering och kyl och frys för hyresgästernas räkning inbergriper hyran även en renovering som sker på en skälig nivå. En hyresgäst ska inte behöva leva i misär så länge den personen hyr en lägenhet och betalar hyra.
Hyran ska även räcka till underhåll av lägenheten, såsom trappstädning, sophantering, trädgårdsarbete och möjlighet till tvättstuga. Men lägenheternas skick då? Hur stort är ansvaret för att de ser bra ut? Är det hyresgästens eller fastighetsägarens ansvar? Här sker årliga förhandlingar mellan fastighetsägarna och de hyresgästföreningar som representerar hyresgästerna. Märk väl att dessa hyresgästföreningar är ideella föreningar och sker på frivillig basis. Föreningarna är till för att hyresgästernas önskemål och rättigheter tillvaratas. Många föreningar har lyckats förhandla sig fram till att det inte bör gå mer än 15-20 år mellan lägenhetsrenoveringarna. En del fastighetsägare låter hyresgästerna själva betala för sina lägenhetsrenoveringar. Då kan hyresgästen själv välja vilken standard deras bostäder sak ha.
De flesta hyresgäster bor i fastigheter där ägarna låter hyresgästerna betala för sin egen renovering av lägenheten. Vill de ha nya tapeter, nya köksskåp och luckor, glasa in sina balkonger eller skaffa nya vitvaror betalar de själva för det. Då läggs en extra avgift på hyran. Och det är omöjligt för den som vill låta renovera sin lägenhet att välja hantverkare själv, om det inte är så att hantverkaren betalar utan avbetalning. Även en hyresgäst kan utnyttja Rot-avdragen, vilket inte var möjligt innan man gjorde om dem.
Detta är relativt okänt bland hyresgästerna och vi anser här att fler borde få möjigheten att utnyttja de statliga bidragen som det faktiskt är fråga om. En lägenhetsrenovering betyder mycket för boendet. Det blir renare, snyggare och mer trivsamt med en renovering. Det blir mer personligt. Det enda som hindrar denna utveckling är den att hyresgästerna inte får igen pengarna som de satsar på att renovera en hyreslägenhet på det sätt som en bostadsägare när den personen bestämmer sig för att sälja bostaden. Här har därför fastighetsägarna ansvaret att renovera lägenheterna för sina hyresgäster. Har hyresgästerna slitna ytor på väggar, tak och golv bör lägenheten renoveras. Har hyresgästern misskött lägenheten är det upp till hyresgästen att rätta till problemet med slitna rum och kök. Är du som fastighetsägare intresserad av att läsa mer om lägnehetsrenoveringar i Stockholm? Läs: http://www.lägenhetsrenoveringstockholm.nu.